VÝŽIVA A SPORT
Výživové poradenství a redukční programy

Kytička blog

Hospodářovo desatero:-)


Často se setkávám s názorem, že zdravé stravování je jen pro ty, co si to mohou dovolit. Podle mě se jedná o jednu z nejčastějších výmluv... Jakožto studující, spořivý a prakticky založený kozoroh se nikdy nesmířím a vždy budu bojovat s představou vaření a nakupování jídla ve stylu Ládi Hrušky, tozn. hodně za málo bez ohledu na nutriční složení stravy. Ono se totiž „zdravě“ nevylučuje s „levně“. Ale abych jenom nemluvila, sepsala jsem vám pár praktických rad, kterými se v rámci svého skromného hospodaření řídím:-).

Image title


  1. Pečte doma. Jsem na sladké a vím, že snahy o úplné omezení u mě jsou spíše kontraproduktivní. Zvolila jsem proto kompromis – vyloučila jsem z nákupního košíku předražené cukrovinky a peču si vlastní koláče, buchty, nejčastěji mé milované cheesecaky. Výhody? Vy sami si určíte, kolik cukru, tuku a jaké ingredience použijete. Krom toho, že se naučíte něco nového, také hodně ušetříte. U nás vydrží napečeno na týden (pro dvě osoby). Pokud bych denně kupovala jednu tatranku (horalku, cokoliv...), za týden pro dva bych utratila >150 Kč, což je daleko víc, než když peču já.

  2. Zvyšte příjem luštěnin. Luštěniny jsou zdravé, zasytí, rychlé na přípravu a levné. Pokud je zařadíte do jídelníčku dvakrát týdně, nahradíte jimi dvě velká jídla za které dáte v průměru s vejcem a okurkou odhadem 20 Kč na porci. To samé platí pro pohanku, kroupy, jáhly a další, námi velmi opomíjené...

  3. Nakupujte trvanlivé věci v akcích a zásobte se jimi. Já jsem to dopracovala tak daleko, že už mi nákup tuňáka či mlék za nezlevněnou cenu přijde jako hřích. Možná jsem trochu úchyl, ale... Popojedem:-). V mém hledáčku nikdy nechybí již zmiňovaná mléka, mouky, těstoviny, rýže, oleje, tuňák, bramborové gnocchi, cukr, brambory, mražené ovoce v létě nasbírané (chro, chro – dvojí úspora:-)), maso naporcované a následně zmražené a tak dále...Krom finanční úspory mají zásoby i další výhodu, vždy se u vás najde něco i pro tu nejneočekávanější návštěvu.

  4. Pijte vodu z kohoutku. Vím sice, že v řadě větších měst má kohoutková voda příchuť sava, chlóru a dalších pochoutek, pitím vody ušetříte mraky peněz. Nemluvě o těch, kteří ještě neopustili od přeslazených minerálních vod, u kterých je běžné dát 17 Kč za 1,5l lahev. Jedna taková lahev denně vás týdně vyjde na zhruba 120 Kč.

  5. Nevyhazujte starší ovoce (nemyslím nahnilé).Nejlépe se, pokud možno, snažte ovoce sníst včas. Pokud se vám to nepodaří, tepelně ho zpracujte. Vyrobte si domácí crumble, ovocný koláč...Pokud uvidíte zlevněné hnědé banány, berte. Vykouzlíte z nich doma výborný banánový chlebíček. Z oloupaných jablek štrúdl a ze zbylých jablečných slupek, ve kterých je hodně vitaminů, si uvaříte výborný jablečný čaj, spolu s medem a skořicí.

  6. Zamrazte si bylinky. V létě nezahálejte a nasušte si bylinky do zásoby (máta, meduňka) na čaje nebo je nasekejte a dejte do pytlíčku do mrazáku (petržel, pažitka, bazalka...). Přidávat je pak můžete pohodlně do jakýchkoliv pokrmů.

  7. Vařte a připravujte si svačiny. Není nic horšího a nákladnějšího než sprint po supermarketu s hladovýma očima a kručením v břiše s cílem ukořisti něco k jídlu. To poslední, co řešíte je cena a kvalita svačiny. Mějte vždy připravené v kabelce ořechy, kus ovoce... Navíc také platí, že domácí strava vás vyjde levněji než v restauraci, což je pochopitelné.

  8. Choďte na nákup pěšky. Chůze je nejlevnější a nejzdravější způsob dopravy. Pokud tedy zrovna nemáte namířeno na zlevněné platíčko s mléky:-). Pokud to do města a zpátky máte hodinu chůze jako já, navíc se slušným převýšením, budete mít i odtrénováno.

  9. Běhejte, choďte či cvičte doma. Když už jsme u toho pohybu, není třeba utrácet peníze za permanentky do fitek. Pokud opravdu chcete, jdete si tvrdě za svým, vystačíte si pouze s kvalitní obuví. Venku se dá běhat, chodit. Už dávno pominuly doby, kdy byl člověk venku sportující za exota, dneska vidím denně chodit okolo chodkyně s hůlkami, běžce v legínkách – a vždycky mě to potěší... Cvičit můžete i doma – na youtube naleznete mraky dnes velmi populárních HIIT cvičení. Pro oživení či za odměnu si můžete postupně dokupovat různé cvičební pomůcky, které vás nezruinují, například švihadlo, krokoměr, posilovací gumy, míče, míčky činky...

  10. Nepřehlížejte regály se zlevněnými mléčnými výrobky. Když zabrousím do regálu s nápisem SLEVA, cítím zvláštní napětí - co zajímavého a výhodného se mi podaří dnes ukořistit, ano málo mi stačí ke štěstí:-). Minule to byla Milka Philadelhia, která rozhodně závadná nebyla:-). Mléčné výrobky jsou poměrně drahou položkou a právě ty jsou často díky blížící se době minimální trvanlivosti zlevněné. Proč platit dvojnásob, když sýr či jogurt sníte k večeři tentýž či následující den, tj. i v době před datem doporučené spotřeby? Takovéto uvažování vede nejen k naší úspoře, ale i ke snížení celkového plýtvání. 

Pokud máte nějaký trik, radu, jak spoříte vy, budu ráda, když se o něj se mnou na FB stránkách podělíte:-).

Mějte se fajn.

A.)



Buďte první, kdo článek okomentuje!